fredag, april 20, 2012

Solo bryg: Leipziger Göse

Foråret er fuldt af traditioner for ølbrygning. Jeg har ikke fulgt nogen af dem.

I stedet var det tid til et solobryg (Ras fulgte skarpt op med endnu en solo: den fede hvede).
Derfor skulle noget af det der havde ligget og rumsteret i baghovedet frem og prøves af. Nu var det den særprægede stil Göse - eller Gåse på dansk - som kom ud øverst på listen. Jeg smagte Kongens Bryghus "Gåse hvid" da den kom frem for ca et år siden og var solgt. Jeg har endnu tilgode at smage en autentisk version fra Leipzig!

I Leipzig var der i gamle dage kildevand som løb langs saltdepoter i jorden og derfor var vandet salt. Det bryggede man selvfølgelig øl af. Og Göse er en traditionel hvedeøl, med salt og oprindeligt temmelig syrlig pga. datidens dårligt styrede gæring. Tenderede til vildgæret. Nogle giver opskriften med korriander frø - så vi er ovre i noget Wit lignende.

Jeg har dog droppet korriander og gået efter en ren syrlig salt smag.

Opskriften findes også på beercalc:
60% umaltet/torrified hvede
40% pilsner malt
lidt Spalt Select og en slat East Kent Golding som bitterhumle - ingen aromahumle
tilsat mælkesyre for kontrolleret syrlighed - jeg har ikke gået til vildgæring endnu
Safbrew WB-06 hvedegær

Den har gæret lystigt i hjørnet af stuen siden brygdagen langfredag - og nu er det endelig tid til at tappe. Ras ligger inde med udstyret, så det bliver nok først næste weekend.

Forventet alkohol: moderate 4,5%


Ingen kommentarer: